Krádeže v českých supermarketech rostou, vliv mají samoobslužné pokladny

Obchodní řetězce po celé České republice se stále více spoléhají na moderní technologie, konkrétně na samoobslužné pokladny.

Tento trend je podpořen nejen zjednodušením nákupního procesu, ale i současným nedostatkem pracovní síly v odvětví.

„I kdybychom chtěli mít jenom lidmi obsluhované pokladny, tak prostě tolik prodavaček tady není,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Zajímavé však je, že i přes čtyřnásobný nárůst krádeží zůstávají tyto technologie výhodné.

Pro většinu obchodních řetězců je ekonomicky přijatelnější zvládnout ztráty způsobené krádežemi, než financovat platy pokladních. Mnozí odborníci však varují, že tento přístup může mít negativní důsledky.

Ekonom Petr Bartoň upozorňuje, že taková tolerance ke krádežím může posílit špatné návyky mezi zákazníky. „Někdo začne krást a ráno si to obhájí před zrcadlem s tím, že to prý těm supermarketům nevadí,“ řekl Bartoň.

Řetězce, jako je Lidl, plánují rozšířit síť samoobslužných pokladen do všech svých prodejen už do konce roku 2025. Mluvčí Eliška Froschová Stehlíková potvrdila, že rozvoj těchto technologií probíhá zejména ve větších městech, kde zákazníci dávají přednost rychlosti a pohodlí. V menších městech však stále převládá osobní kontakt s obsluhou.

Paradoxně se ale tato snaha o modernizaci nesetkává vždy s nadšením. Ve Velké Británii a USA se někteří obchodníci začali k tradičním pokladnám vracet právě kvůli zvýšeným krádežím. V Česku pak někteří ekonomové spekulují, že obchody možná záměrně vytvářejí delší fronty u klasických pokladen, aby přiměly zákazníky přejít na samoobslužné.

Foto: Realeklas / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Nejnovější studie ukazuje, že zákazníci jsou loajálnější k obchodům, kde stále pracují pokladní. Tito zákazníci mají pocit, že jim řetězec poskytuje větší hodnotu a úctu, což přispívá k jejich spokojenosti a ochotě se do obchodu vracet.

Právě osobní kontakt s prodavači vytváří atmosféru, která posiluje důvěru a vnímání péče o zákazníky, což automatizované systémy jen těžko nahrazují.

Jana Dvořáková

Jana Dvořáková

Jana Dvořáková je redaktorka specializující se na ekonomiku a finanční trhy. Čtenářům přináší aktuální analýzy ekonomických událostí, podnikatelských trendů i jejich dopadů na domácí trh.

Články: 5

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *